Bugetul familiei sub control sau cum să țineți contabilitatea casnică

Existența bugetului familial este o modalitate bună de a minimaliza stresul. Poate să vă surprindă faptul că de la un salariu la altul trăiesc nu numai cetățenii cu un venit mic, dar și marea parte a unei societăți mai bogate. Motivul este incapacitatea de a-și economisi banii. Cifrele vorbesc de la sine.
Bărbatul calculează bugetul
Respectați câteva reguli simple și țineți-vă cheltuielile sub control

Economisiți pentru zile negre – de ce este absolut necesară o rezervă financiară?

Unul dintre problemele arzătoare ale societății noastre, care a fost adusă până la extrem de apariția coronavirusului, este situația de nepregătire a majorității cetățenilor în cazul pierderii neașteptate a veniturilor și, având în vedere durata acestei situații, lipsa de pregătire a statului pentru a-și ajuta cetățenii (nu vom detalia această temă).

Nu trebuie să fie tocmai o pandemie mondială, la faliment personal poate duce o cumulare de situații, cum ar fi boala, un accident, cu pierderea locului de muncă sau întreruperea afacerii, situație care în mod sigur în câteva luni vă aduce din categoria activă a societății în categoria celor nefericiți, la care, nu de mult, poate ați strâmbat din nas.

Un buget de familie vă ajută să nu ajungeți cu cifrele în minus. Important este să aveți un țel clar.

  • Doriți să vă pregătiți mai bine pentru cheltuieli neașteptate?
  • Doriți să vă scăpați de datorii?
  • Doriți să încetați să cheltuiți pe lucruri inutile și să începeți să economisiți pentru bătrânețe?
  • Aveți în plan să vă cumpărați o mașină nouă?

Fără o imagine de ansamblu a situației dumneavoastră financiare, riscați ca soldul contului să se micșoreze mai repede decât vă așteptați, începând să vă înecați în cheltuieli.  Să puneți baza unei contabilități nu este nimic complicat și se poate realiza în patru pași simpli.

1. Alegeți-vă instrumentul de contabilitate casnică

Primul pas este să decideți cum doriți să vă înregistrați contabilitatea casnică. În principiu, există trei opțiuni:

  1. Contabilitatea pe hârtie, adică un caiet clasic cu coloane „trebuie să dea, a dat“.

  2. Tabele de calcul Excel, care, cu puține cunoștințe de programare, vă vor calcula o mulțime de lucruri.

  3. Programe și aplicații mobile  de tipul  Wallet, Spender sau Spendee, care sunt disponibile în versiunea de bază gratuit.

2. Însumați venitul total

Întocmiți un cuprins în care să precizați cu adevărat toate veniturile nete ale fiecărui membru al familiei, cu precizie la leu (ideal ar fi să diferențiați veniturile lunare de cele ocazionale). Acestea includ concret:

    + Salariile și câștigurile de la brigadă (mai complicat este pentru antreprenorii fără salariu fix).

    + Indemnizații salariale (premii, bonuri de masă, indemnizații de transport).

    + Contribuții de la stat (pensii, maternitate, alocații pentru locuință).

    + Dobânzi din conturile de economii și veniturile din investiții.

    + Alocații și pensii alimentare.

    + Venituri din chirie.

    + Vânzarea de lucruri (îmbrăcăminte nefolosită, electronică).

3. Aflați cheltuielile totale

Acum vine partea cea mai puțin plăcută – articolele cu minus, care, din punct de vedere al numărului, de regulă sunt mult mai numeroase. Pentru claritate, împărțiți cheltuielile în mai multe categorii principale:

  • Cheltuielile de trai (alimente, medicamente, cosmetică, îmbrăcăminte)
  • Cheltuielile de locuit (chirie, energie, cheltuieli de întreținere)
  • Transportul (bilete, benzină, asigurare)
  • Taxe (rate, asigurări, asigurări suplimentare, economii, taxe bancare)
  • Studiu (școlarizare, taxe pentru cercuri, rechizite școlare)
  • Servicii (taxe pentru telefon, internet)
  • Distracții (hobby-uri, cercuri, concedii, excursii, diverse activități)
  • Alte cheltuieli (țigări, alcool, animale domestice)

Taxele pe care le plătiți doar o dată pe an, împărțiți-le pe luni. S-ar putea să vă surprindă, mai ale la capitolul distracții, cât vă mănâncă din bugetul lunar.

4. Comparați cele două cifre

Scăzând a doua cifră din prima, veți afla soldul bugetului familiei, concret, dacă veniturile acoperă cheltuielile. Dacă vă iese un buget echilibrat, felicitări, nu sunteți în cea mai rea situație și puteți să respirați ușurați.

Dacă vă rezultă un plus, ar trebui să includeți în coloana de cheltuieli crearea unei rezerve financiare. Experții recomandă de regulă 3–10 % din venitul net. Banii suplimentari rămași puteți folosi pentru realizarea unui alt obiectiv.
Calculator alături de o foaie de calcul
O contabilitate casnică simplă puteți ține și cu ajutorul unor tabele simple.

Ce este de făcut în situația în care bugetul familiei se transformă în cifre negative?

Dac rezultatul din calcul arată necruțător valori în minus, este timpul să vă reduceți cheltuielile (eventual, să vă reevaluați veniturile). Cum?

Împărțiți cheltuielile în obligatorii și opționale (sau necesare și inutile). Împărțirea este într-o anumită măsură intuitivă: omul trebuie să locuiască undeva, trebuie să mănânce, nu poate să înceteze să plătească ipoteca, iar împotriva accidentelor trebuie să fie asigurat. Și în cadrul cheltuielilor obligatorii este loc pentru optimizare.

  • Poate ar fi suficient un apartament mai modest în afara centrului?
  • Nu ar fi mai convenabil să călătoriți cu mijloacele de transport în comun în loc de autoturism?
  • Nu poate să fie amânată reconstrucția băii?

Cu toate acestea, nu trebuie să abordați încă aceste probleme. În primul rând, reduceți cheltuielile cu divertismentul și alte cheltuieli, deși, desigur, depinde de preferințele dumneavoastră. Unele persoane nu vor sau nu știu să renunțe la fumat sau la hobby-uri, fiind capabile să economisească bani în altă parte. 

În situația în care va trebui să strângeți cureaua, concentrați-vă la inutilități. Aici pot fi incluse cheltuieli de tipul:

  • Îmbrăcăminte la modă pe care o purtați o dată în viață
  • Obiecte de electronică personale și elemente de design interior
  • Prânzuri în restaurante, frecventarea cafenelelor și a barurilor
  • Concedii scumpe și excursii frecvente
  • Hobby-uri, activități sportive și alte activități distractive (abonamente la reviste, cinema, concerte, teatru)

Dacă nu doriți să renunțați la standardul de viață și confortul actual, nu vă va rămâne nimic altceva de făcut, decât să vă străduiți să îmbunătățiți  câștigurile, găsindu-vă un loc de muncă mai bine plătit.

Cel mai important este să aveți o imagine de ansamblu, pentru finanțe rezervați-vă acasă un spațiu special

Finanțele  personale trebuie monitorizate permanent și bilanțul  trebuie actualizat. Nu socotiți însă, cu disperare, fiecare ban. Contabilitatea casnică nu este ceva ce trebuie să vă consume timp în fiecare seară. Controlul cheltuielilor este cel mai bine să se facă în intervale de  1–4 luni, ca să vă asigurați  că sunteți mereu în cifre pozitive și că vă apropiați cu succes de obiectivele propuse.

  • Cu această ocazie, controlați toate contractele (în special contractele de asigurări, telefon și internet) și gândiți-vă dacă le utilizați cu adevărat. Dacă aveți acasă WiFi, internet nelimitat la telefon poate nu va fi necesar.
  • Același lucru este valabil și pentru facturile de energie. Poate că ar merita să treceți la un alt furnizor de energie electrică sau gaz.
  • Nu aruncați chitanțele, păstrați-le pe toate într-o cutie. Printre cheltuielile frecvente și inutile se numără și reclamațiile nefinalizate din cauza pierderii chitanței.

Ordinea în hârtii este baza. Sortați-le în dosare și fișiere cu denumirea în funcție de categorie, și rezervați-le un loc special.  Cu respectarea strictă a tuturor principiilor contabilității responsabile, acestea nu vor fi tocmai puține, iar o etajeră în scurt timp nu va fi suficientă. În acest caz vă recomandăm să le aranjați un raft cu etajere în încăperea de lucru sau în cămară, care va servi la arhivarea acestora. 


Sursa foto: Depositphotos.com

Please log in again

We are sorry for interrupting your flow. Your CSRF token is probably not valid anymore. To keep your e-shop secure, we need you to log in again.

Thank you for your understanding.

Autentificare